Babaéden » Terhesség hétről hétre

Terhesség hétről hétre

1. hónap

Az egészséges újszülött végtagjait nyugalmi helyzetben behajlítva tartja, éber állapotban végtagjait hajlítja és kinyújtja, fejét oldalra fordítja, ujjacskáit is mozgatja, esetleg szopja. Az újszülöttek nagy többsége már igen korán emeli vagy megtartja a fejét, ha hason fekszik. Erős hangokra, pl. a pelenkázó asztalnak a baba feje melletti megkoppantására összerezzenéssel, széttáró, majd ezt követően rögtön átkaroló karmozdulattal reagál (Moro-reflex.) Ezt alvás közben is képes produkálni. Különösen azokra a hangokra figyel oda, melyeket a méhen belüli életből már ismer, ez leginkább az édesanya hangja. Az újszülöttek bőre gyakran enyhén sárgás színű, ilyenkor a reakcióik is lassúbbak. Újszülött korban nem ritka a sárgaság; ennek mértékétől, súlyosságától függően a baba aluszékonyabb lehet, ilyenkor mozgása is elmaradhat a szokásostól. A második hét közepétől a hang irányába néz, egy hét múlva pedig arra is fordul, amerről a hangot hallja. "Válaszolni" próbál, mozgatja a száját, nyújtogatja a nyelvét, gurgulázó hangot ad. Az első hónap végére (3-4. hét), ha kellemesen érzi magát, mosolyoghat, 20-25 centire lát élesen. Ilyen távolságra van a feje az anya arcától a szoptatásnál is. Szopás közben figyelmesen vizsgálgatja az arcot. Az újszülöttek fele a tárgyakat szemével követi, az arcot közelről felismeri, mosolyoghat. Napi 17-20 órát alszik. 1-4 órát csendben nézeget ("csendes, érdeklődő állapot"), de ugyanennyit sírhat, nyűgösködhet is. Leginkább a szülők nyugodt, kedves beszédével, énekével, valamint a halk ritmikus hangokkal nyugtatható meg. Etetésük – a korszerű szemlélet szerint – igény szerint történik, ez normál súlyú babák esetében nappal átlagban 3 óránkénti evést jelent. Ha úgy vesszük észre, hogy a fejét egyáltalán nem emeli, nem tartja, erős hangokra sem reagál, és/vagy közelről sem követi az arcot, mindenképpen jelezzük ezt a védőnőnek és a gyermekorvosnak.

2. hónap

Hangokat formáz, gügyög, fejét rövid ideig tartja, a tárgyakat a szemével követi. Érzelmeket is mutat, látszik rajta, ha izgatott vagy jó kedve van. A csecsemők többsége már mosolyog, mozgásai finomabbakká vállnak. Elkezdi felfedezni a kezeit. Felállítva súlyát rövid ideig megtartja. Hason fekve fejét a másik oldalra átfordítja. Néhány másodpercig fejét emeli és megtartja, sőt a mellkasát is megemelheti. Ha kézben ülő helyzetben tartjuk, ügyesen megtartja a fejét. Rugdalódzik, egyik oldalról a másikra gördülhet. Ha beszélnek hozzá, megpróbál hangadással reagálni. Az anya közeledését több érdeklődéssel fogadja, mint más személyekét, hiszen vele a szopás miatt is sokkal bensőségesebb kapcsolatban van. Érzelmeket is mutat, látszik rajta, ha izgatott vagy jó kedve van. Egyre hosszabb időket alszik át éjszaka. Amennyiben személyre, arcra nem figyel, hangra nem fordul oda, mindenképpen gyermekorvosi, majd fülészeti és hallásvizsgálat szükséges. Ha fejét nem tartja meg rövid ideig, amikor a kezénél fogva finoman felfelé húzzuk, mindenképpen jelezzük ezt a védőnőnek és a gyermekorvosnak.

3. hónap

A baba felfedezi a kezét, a szeme elé tartja és nézegeti, ez lesz a legfontosabb játéka. Hason fekve felemelve tartja a fejét, ami most már sem ülő, sem függőleges helyzetben nem inog. Ha a kezénél fogva ülő helyzetbe húzzuk, akkor a fejét tartja. Meg kell várni, hogy ő nyúljon a tárgyakért, ezeket kézbe fogja, és néhány percig képes megragadni és megtartani. Figyelmes, aktív és kedveli a társaságot. A szülők arcát felismeri, az ismerősökre rámosolyog. Van olyan baba, aki már ekkor elkezd sírni, ha idegen kezekben érzi magát. A harmadik hónap vége felé elkezd félig átfordulni, többnyire még beakad az egyik kis karja. Határozottan látszik rajta a jó közérzet, hangok hallatán ő is hangadással válaszol. Nevetni kezd. Erősebben sír. A szagokra, ízekre is fintorral reagál. Néha valódi magánhangzókat mond: "e", "a", "o". Ha az arcokat nem ismeri meg, ismerős hangokra nem figyel, nem fordul oda, erős hangokra sem rezzen össze, akkor mindenképpen jelezzük ezt a védőnőnek és a gyermekorvosnak. Csípőszűrés-vizsgálatra kell vinni a babát a gyermekorvos által meghatározott időpontban, de mindenképpen a 3 hónapos életkor előtt.

4. hónap

A baba már háton fekve is középen tartja a fejét, egyenesen néz, hosszasan fixálja tekintetét egy-egy tárgyon, illetve követi a mozgó tárgyak útját. Hasról esetleg már oldalra vagy a hátára fordul, és a könyökére támaszkodva emeli a fejét és a felsőtestét. Segítséggel akár ülni is tud. Tárgyakért nyúl (pl. csörgő), a kisebbeket tapogatja, kezébe veszi, majd szájához viszi. Felfedezi a saját hangját, és ezzel kezdetét veszi a gagyogás: "böööj", "baa", "daa". Határozottan visszamosolyog, hangosan nevethet. Naponta már csak 5-ször szopik, sokan már végigalusszák az éjszakát, de legalábbis 6 órát egyben alszanak az első felsírásig. Egyéni és igen eltérő az alvásigényük. Könnyes sírással jelzi fájdalmát, félelmét, vagy ha magára van hagyva és "unatkozik". Látszik, hogy örül az érintésnek, és így azoknak a játékoknak, amelyekkel a testét megérintjük. Jó a babamasszázs. Szereti háton fekvésben, ha biciklizést játszanak vele. Ha még nem fordul sem oldalra, sem hasról hátra, valamint rövid ideig nem támaszkodik fel a kezére vagy a könyökére, lássa és vizsgálja meg gyermekorvos. Amennyiben a hangokra nem figyel, nem kezd el gőgicsélni, gégészeti és hallásvizsgálat is indokolt.

5. hónap

A fejét már mindig stabilan tartja. Hasra fordul, van, amelyiküknek már visszafordulni is sikerül. Háton fekve is megpróbálja felemelni a fejét. Felültetve rövid ideig támaszkodva ülhet. Álló helyzetbe húzva súlyát jelentős ideig még nem tartja meg, ezért nem is szabad felállítani. Ölben tartva is gyakran kirúgja magát, próbál felegyenesedni. Hangokra, beszédre odafordul, figyel, nevét esetleg felismerheti. Minden tárgyat megfog, ütögeti, gyűrögeti, és mindent a szájába vesz. A nagyobb tárgyakért két kézzel nyúl. Egytagú hangokat ejt, ezeket ismételgeti, gőgicsél. Mosolygó arckifejezésre visszamosolyog, a komoly szigorú arcra elszomorodhat, sírni kezd. Ettől könnyen el lehet téríteni, énekre, mondókákra ismét vidám hangulatú lesz. Egyelőre azonban még csak a hanghordozást ismeri meg. (Érdemes kipróbálni: mondjunk neki ugyanolyan hangsúllyal különböző szavakat, hogy mindegyikre ugyanúgy reagál-e.) Öltözésnél próbál segíteni. Szinte minden baba erősen nyáladzik, ami aztán eltart néhány hónapig, sokszor kellemetlen nem alvásos időszak következik a fogzáskor. Ritkán már kibújhat az első foga, vannak ugyanakkor olyan csecsemők, akiknek csak 10-12 hónapos koruk körül nőnek ki az első fogai. Ha megduzzad a baba ínye, adjunk neki gumikarikát, hogy rágcsálhassa, és gyakran masszírozzuk az ínyét az ujjunkkal. Megoszlanak a vélemények arról, hogy a fogzással együtt járhat-e a láz vagy az orrfolyás. A tapasztalat szerint más okkal nem magyarázható láz, lazább székletek előfordulása része lehet a fogzásnak, természetes azonban, hogy ezen tünetek előfordulásakor gyermekorvosi vizsgálatra is szükség van valamilyen betegség kizárása céljából. Ha még nem forog, támasztás nélkül rövid időre sem ül meg, hangokra nem fordul oda, háta mögött közepes erővel, majd suttogva mondott szavakra sem figyel, mindenképpen érdemes gyermekorvosnak megmutatni. Ebben az esetben szükséges lehet a látás- és hallásvizsgálat is.

6. hónap

A baba már könnyedén fordul hasra és vissza, ültetve megül lábaival támasztva, mászni kezdhet, de nem halad előre -négykézláb-. Ölünkbe kapaszkodva megállhat, súlyát rövid ideig tartja, de még nem szabad állnia. A tárgyakat már meg tudja fogni, szájához veszi, ajkával tapintja, ez is egyfajta ismerkedés. Kezét, lábát és minden keze ügyébe kerülő dolgot megkóstol. Ekkor kezdi ügyesen tartani a cumisüveget, kétfülű poharat, szereti a csörgőt rázogatni. Először csak egyik kezével nyúl a tárgyakért, majd egyik kezéből a másikba rakosgatja őket. Egész keze kell a tárgyak fogásához, egyszerre csak egy dologra tud figyelni. Az arcokat biztonsággal felismeri, érzelmei kifejezésére is képes, nevet, mosolyog, sír, adekvát reakciókat mutat. A hangok és a beszéd forrása felé odafordul, a hangokat utánozza, akkor beszél, ha örül, elégedett vagy izgatott, érzelmi állapotokat fejez ki. Lehetnek fogacskái, de nem törvényszerű. A fogak megjelenését követően pépes, darabosabb ételt is kaphat, már lehetnek kedvenc ízei. Ha szopik, elég a gyümölcs kóstolgatása. Gyors hangulatváltozásai lehetnek. Mélyebb kapcsolata alakul ki a szülőkkel, jobban ragaszkodik hozzájuk. Féléves korig a kizárólagos anyatejes táplálás a cél. Amennyiben elegendő mennyiséget tud az édesanya szoptatni, ebben az életkorban kezdjük meg a hozzátáplálást. Továbbra sem az anyatej "leváltása" a célunk, hanem az anyatejes táplálás kiegészítése egyéb fontos alkotóelemekkel. Ennek érdekében kezdjük meg fokozatosan a gyümölcsök és főzelékek adását. Ha nem forog, egyáltalán nem kezd kúszni, nem nyúl a tárgyak után, nem mosolyog vissza, ha emberi arcot lát, ha a hangokra nem fordul oda, nem figyel, gyermekorvosi, valamint szemészeti és hallásvizsgálat javasolt.

7. hónap

Hason fekve fél kézzel is meg tudja tartani magát, kúszni-mászni próbál. A hason fekvésből is felülhet, támasztással ültethető. Felváltva hajtja be a térdét, "táncol", váltogatja lábait. Esetleg képes felállni úgy, hogy valamiben megkapaszkodik (bútor, járóka, stb.). Mindkét kezével fog. Használni kezdi ujjait, ki tudja egyenesíteni. Megragadja a tárgyakat, nehezen ereszti el, másikért nyúl. Keresheti az eldugott, letakart játékokat. Túl sok játékot egyszerre ne adjunk neki. Két játék is elég a figyelem lekötéséhez. Madzagos játékot véletlenül húz meg, csodaként éli meg a mozgást, keresi, mi történt. Magyarázzuk el, mutassuk meg, mit csinált. Elkezdi a játékokat kidobálni. Apró, kisméretű játékot tilos a kezébe adni, a közelébe tenni, mivel rögtön "megkóstolja", lenyelheti. Lehetőleg szem előtt legyen, amikor "dolgozik", hisz a babának a játék, az ismerkedés igen komoly feladat, tanulás. Már meg tudja különböztetni az idegeneket. Esetleg félelmi reakció is megfigyelhető. Az egyes arckifejezéseket el tudja különíteni. A szigorú, komoly arckifejezésű ember megijesztheti. Érdemes mosolyogni rá, mert visszamosolyog, nevet. Bizonyos hangokat visszamondogat, elismétel. Kifejezi az akaratát, nemcsak sír, mozgásával is ellenáll, ha valami nem tetszik neki. Állandó figyelmet igényel. Már van humorérzéke, felfigyel a szokatlan dolgokra. "Én fogalmát" segítsük kialakítani. A csészéből már ügyesen iszik, és 1-2 foga is kibújhat, általában az alsók, 2 foga elől-alul, középen a két metszőfog. A fogzás fájdalmas is lehet, erősen nyálzik, dörzsölgeti az ínyét, mindent rágcsál. A cumi megnyugtatja ugyan, de nem jó megoldás az állandóan a szájban lévő és nehezen tisztán tartható cumi. Gyakrabban iszik, de ne legyen a folyadék édes, főleg ne erősen cukrozott tea. Nem lehet eléggé hangsúlyozni a fogápolás szükségességét már az első fogak megjelenésétől. Amennyiben az emberi arc látványára nem figyel föl, nem követi tekintetével, a hangokra nem válaszol, mindenképpen lássa gyermekorvos, majd fül-orr-gégész, audiológus szakorvos. Hallását és a látását is ellenőrizni kell. Ha nem ültethető, nem térdel fel, a tárgyakat nem ragadja meg, vizsgálni kell mozgásának és figyelmének fejlődését.

8. hónap

Nem akar hason feküdni. Pár percig megül, de ha megmozdítja a fejét vagy utána nyúl valaminek, eldől. Oda-vissza gurul, kúszni kezd, négykézláb állva előre-hátra hintázik (kutyázik). Körbe forog, szemével követi a mozgó tárgyakat, örömét hangadással fejezi ki. A bútorokba kapaszkodva feláll, de leülni még nem tud. A látása tovább javul, a közeli és távolabbi személyeket, tárgyakat is észreveszi, felismeri. Kicsi tárgyakra is ügyesen fókuszál. A képernyőt is látja, a mozgás lekötheti, de nagyon egészségtelen a TV-nézés (későbbi korban is!), ezért úgy kell elhelyezni a kiságyát, hogy este se zavarja a nyugalmát a képernyő. Legjobb persze a külön szoba vagy más elfoglaltság, ha mindenképpen ugyanabban a szobában lakik a tévéző szülőkkel a gyermek. A játékokat már két ujjával fogja meg. Apró dolgokat is ügyesen a mutató- és hüvelykujja közé fog, figyeli őket, játszik velük, de sajnos rögtön a szájába is veszi, ajakkal is tapintja azokat. Ezért nem szabad apró dolgokat a közelében tartani (pénzt, kavicsot, LEGO-kockát), csak olyan nagyságú játékokat kell a kezébe, keze ügyébe rakni, amelyek nagyságuk miatt nem tömhetők a szájba – pl. a kislabda, lemosható játék, csörgő, rágóka – ezeket persze szájába veheti. Ügyesen magához húzza a mozgatható játékokat (autó, kocsi, stb.). Kaphat papírt, ceruzát, az ölünkben ülve irkálgathat, próbálja a ceruzát tartani. Nagyon jó játék lehet a "közös" bevásárlás, főzés, az etetőszékben jól érezi magát. Legyen minél többet a munkavégzés helyén, és mindig mindenről tájékoztassuk. Nagyon szereti a színes kendővel a "kukucskálást", a "hol a baba, hol az anya, hol a játék" keresgélést, és hangosan kacag, ha sikeres benne. Nagyon élvezi, ha magasból leejtheti a tárgyakat. Az ujjával mutatja a tárgyakat, embereket, egyre jobban ki tudja fejezni, hogy mit szeretne. Hangját egyre nagyobb hangerőn próbálgatja. Azt is tudja, hogy mit jelent a "nem", és rázza a fejét. Két szótagú szavakat formálhat, de ezek még nem igazi szavak. Három-négy etetéssel is beéri naponta, segítséggel bögréből iszik, elfordítja a fejét, ha már nem kér többet. Ha szopik, akkor is fontos a főzelék feltétekkel, ami lehet hús, hetente egyszer máj, sajt, túró is, akár két alkalommal is. 11-13 órás éjszakai és 2-3 órás nappali alvásigénye van. Ha nem húzza föl magát állásba, nem tarja súlyát, ha nem fog meg tárgyakat, nem figyel rájuk, mindenképpen jelezzük ezt a gyermekorvosnak. Ha hangra, kérdésre nem reagál, a suttogó vagy halk beszédre nem fordul oda, hallásvizsgálat javasolt. Bármely apró dolog (pénz, gomb, kavics, gombelem) lenyelésénél azonnal orvoshoz, ügyeletes kórházba kell vinni.

9. hónap

A baba már 1-2 percig egyedül is megül, kapaszkodva ülőhelyzetbe húzza magát. Oldalra és előre tud hajolni, anélkül, hogy felborulna. Vannak, akik kúsznak, vannak, akik négykézláb csúszkálnak a térdükön, egyesek kizárólag hátrafelé vagy oldalra haladnak. Olyan baba is akad, aki a fenekén ülve a lábával hajtja magát előre. Ül és mászik, párhuzamos a fejlődés. Álló helyzetből tovább próbálkoznak a leüléssel, de most még többnyire csak elengedik, amibe addig kapaszkodtak, és a fenekükre huppannak. Közben hátradőlhetnek, leesve a fejüket is beüthetik, de ez többnyire nem komoly baleset. Ha lábai leérnek a földre, egy-két lépést is megtehet. A játékokkal egyedül játszik, a tárgyakat dobozba vagy vödörbe ki- és bepakolja, tornyot még nem épít, de mindig ledönti, a fiókokat kipakolja, a tárgyakat eldobálja. A szobában már nem lehet egyedül hagyni, az asztalterítőt már lehúzhatja (a tányérral, üvegpohárral, ollóval együtt). Az étellel is nagy élvezettel játszik (nem rosszaságból!), szétkeni, beleturkál, ledobja. Mutatóujjal rábök arra, amit szeretne megkapni. Az "elengedés" fogalmát érti és szívesen gyakorolja. A "kérem" szóra reagál. Nevére már figyel, esetleg ismételgeti is. Ismételget hangokat, utánozza a beszédet, anélkül, hogy konkrétan értené. Felhívja a figyelmet, pl. kiabál, dalol. Elkezdi utánozni a szülei viselkedését.

10. hónap

A baba stabilan ül és mászik. Ha foghatja a felnőtt ujját, már egészen ügyesen lépeget, sokszor elég, ha csak egy kézzel kapaszkodik. Hátrafelé mászva le tud jönni a fekhelyről. Öltöztetésnél segít, pl. pulóverbe egyre ügyesebben dugja a kezét. Ha korábban módja volt próbálkozni, már majdnem egyedül iszik. Már nem vesz mindent automatikusan a szájába, viszont mindent megfog, majd eldob, elejt. Az etetőszékben ülve mindent, ami a keze ügyébe kerül, ledobál a földre. Ha visszaadjuk neki, újra ledobja. A bosszúságot kerülendő a kisebb tárgyakat fonallal a kiságyhoz, járókához rögzítjük, így kidobja, de megtanulja visszahúzni, és örömét leli ebben is. (Balesetek elkerülése végett könnyen szakadó legyen a fonal.) Érdeklődik a többi gyerek iránt. Ha másik baba van a közelben, megérinti, mosolyog rá. Felügyelet nélkül nem tanácsos a kisbabákat egyedül hagyni. Kemény lapú könyveket, képeket már szívesen néz, lapozgat. Az újságot, könyvet rendszerint összegyűri, esetleg a szájába veszi. Az első szavakat kimondhatja. Több szótagot is mond egymás után, gagyog. Esetleg néhány szótagot egymáshoz illeszt, "halandzsázik". A szavakat már jól is kiejtheti, bár nem mindig a megfelelő célra. Ha valamit nincs kedve csinálni, egyre többet ellenkezik.

11. hónap

Egyedül áll kapaszkodás nélkül. Kezet, ujjat fogva ügyesen lépeget. Néha elég, ha csak egy kézzel kapaszkodik. Álló helyzetből képes lehajolni anélkül, hogy lehuppanna, lecsücsülne. Öltöztetésnél segít, de lehet nagyon türelmetlen is. Már majdnem egyedül iszik, szereti a kanalat, de nem mindig sikerül eltalálni a száját, dühös lehet emiatt. Falatokat ügyesen szájába tesz, egyre többet rág. Másokat utánoz, a tárgyakat dobozba rakja, kiveszi, egyszerű utasításokat megért. Szívesen elfoglalja magát az egymásba rakosgatással játszható játékokkal, vannak kedvenc tárgyai, játékai. A tiltást is megérti, bár elsősorban a hanghordozás alapján viselkedik másképp. A szobában is érdemes stabil, magas szárú cipőt ráadni, amikor mászkál. Adott dologra adott hangot használ, de idő kell a kiválasztáshoz, melyik legyen az a hang. "Saját szavakat" alkot – az adott tárgyakra mutatva jó, ha tudjuk, mire használja – erősítsük meg, mert így alakul ki a helyes fogalom, az igazi szó (pl. tütü = autó). Még nem figyel sokáig, de egy-egy dologra rámutat. Érti a kint, bent, itt és ott szót. Szereti a hangját hallatni, láthatólag elkezdi élvezni a zenét, énekelgetni kezd. Megkülönböztethetők nála olyan időszakok, amikor van kedve együttműködni, máskor határozottan ellenáll. Ebben az időszakban megszaporodhatnak az éjszakai felébredések. Nem feltétlenül kell hozzá fölkelni, csak ha huzamosabb ideig sír. Meg tudja magát nyugtatni a kedvenc puha plüssállatkájával vagy kis rongydarabjával, és visszaalszik. Ha még nem áll fel, inog, nem ül stabilan, egyenes derékkal, mindenképpen jelezzük ezt a gyermekorvosnak. Látás-, hallásvizsgálat indokolt, ha eddig még nem történt meg, és bizonytalan a beszédértése, az odafigyelés vagy a tárgy után nyúlás.

12. hónap

Ekkor már araszol, áll. A késztetés erejétől is függ, mit tud, ne siettessük, mert annál inkább lassítjuk. Sok baba már az első születésnapja előtt megteszi az első önálló lépéseket, de vannak, akiknél még hónapokig várni kell erre. Mindenesetre, akár jár, akár nem, szélsebesen mászik, pillanatok alatt eléri a kitűzött célt. Egyre önállóbb, a most következő három hónapban megpróbál majd egyedül enni kanállal, sőt, előfordulhat, hogy egyáltalán nem hajlandó enni, csak és kizárólag egyedül. A tányérra elérakott ételfalatkákat azonban nagy örömmel majszolja. Rendszeresen és mindent ki- és bepakol, rámol. A játékokat dobálja, és szereti, ha visszadobjuk a kislabdát, a léggömböt, egyéb játékokat. A dobálás szándékos, mert ekkor már tudja, hová akarja eljuttatni a tárgyakat. Elkezdődik a zajos játékok ideje. Mindent egymáshoz ütöget, kezd kialakulni a ritmusérzéke. Ilyenkor érdemes lágyabb zenét játszani neki. Egyre jobban figyel a zenére, élvezi a dallamokat, örömmel tapsol. Minden keze ügyébe eső tárgyat elvesz, kipróbál. Krétával, ceruzával rajzol, firkál. Élvezi a színes képeskönyveket, hosszan tudja őket lapozgatni. Odafigyel, ha beszélgetnek körülötte. Hatalma lesz a tárgyak fölött, egyre összetettebb a játéka, de hagyjuk, hogy ő találja ki, mivel akar foglalkozni Nincs veszélyérzete, ezért nekünk kell résen lenni. Az elérhető polcokat, szekrényeket le kell zárni, vagy veszélytelen holmikkal telerakni. Idegenekkel még nehezen barátkozik, de már kezd kapcsolatokat teremteni, és figyel a reakciókra. Mindig érdemes mellé letelepedni a szőnyegre, és együtt játszani vele. A magasból, tehát székről, fotelból nem lehet igazán egyenrangú félként együtt játszani vele. Valószínűleg egyetlen értelmes szót sem tud, de gyakorolja a nyelvet. Egyetlen szó sok mindent kifejezhet, a szülőknek kell tudni, hogy az adott helyzettől függően mit jelent. Pl. cipő: lehet, hogy húzzuk fel a cipőt és menjünk sétálni, de jelentheti azt is: "most kaptam". Az "ott" szót értelmezi, kifejezi kívánságait, kér rámutatással is. Ugyanakkor akár két-három szót is használhat helyesen. A beszédfejlődésben, mint minden más fejlődési folyamatban igen nagy eltérések mutatkozhatnak. Ne mi határozzuk el, milyen szót tanuljon meg. Vannak gyerekek, akik akár 8-10 hónaposan is tudatosan használják a nyelvet, de akkor sem kell elkeseredni, ha ez 12-14 hónap között következik be. (Ilyenkor van verseny a szülők között: a te gyereked, már hány szót tud?) Kérdésre rámutat a dolgokra ("Hol a mackó?", "Hol van apa?"). Ha megkérjük, hogy hozzon oda hozzánk valamit, örömmel megteszi. Szívesen ajándékozgat, de vissza is kéri a tárgyakat hamar. Élvezi a játékot a tükörrel, jó játék az arcának, testrészeinek megismertetése. Az idegen dolgoktól fél, és csak akkor érzi magát biztonságban, ha mindig van körülötte valaki ismerős. 11-13 órát alszik éjszaka, vannak babák, akik délelőtt, mások délután alszanak még 1-2 órát. Napi három főétkezés és két rövid köztes étkezés, uzsonna elégíti ki étvágyát. Fontos, hogy próbáljunk következetesek lenni, ha a csínytevésért rászólunk. Pl. kiborítja az ételt, mérges lesz a szülő, nem érti, mert előtte pl. a kosárból a játékot kiboríthatta a szülő és a gyerek is, és az nem volt baj, csak feladat, visszapakolni. Nem érti, ha mást borít ki, miért haragszik az anya. Nagyon nehéz, bonyolult, de meg kell próbálni az ő szemével látni. Sok idő telik el, míg örömeink azonosak lesznek. Ebben a korban legfontosabb a játék, mert fejleszt, tanulni lehet belőle, de ne legyen sok minden előtte, mert nem tudja értékelni, kapkod és nem alakul ki az elmélyült játszási folyamat, pedig az alapokat itt kell lerakni. Sokszor elég egy színes kendő, olyan jól elbújhat vele a baba, a játékos kéz is. Egyre többet próbál helyet változtatni, ha elindult, élvezettel próbálgatja tudását, egyre merészebb lesz. Dicsérjük, ha ügyes, de ne produkáltassuk, bármilyen nehéz megállni.

13-15. hónap

Sok baba már egyedül jár és egyre több, lépést tesz meg egyedül. Eleinte még terpesztett lábbal megy, a karjával pedig egyensúlyoz. Ritkábban esik el. Képes lehajolva felvenni valamit, befordulni vagy, hirtelen megállni. Szívesen játszik olyan játékokkal, amelyeket maga után tud húzni, vagy amelyeket tologathat. Tud térdelni, és kapaszkodás nélkül ül le oldalra vagy a két lába közé. Keze is egyre ügyesebb, és tudja forgatni a csuklóját. Két-három kockából tornyot tud építeni. Ceruzával, krétával rajzol, firkálgat. Egy éves kor után már lassabban nő, és a korábbiakhoz képest kevesebbet eszik. A babák fele ilyenkor már tud egyedül inni a poharából, és ügyesen használja a kanalat. A tükörben felismeri magát, és nem próbálja megfogni a "másik" babát. Egyre határozottabban fejezi ki a kívánságait. A 14-15 hónapos kor vége felé elkezdődhet a "nem-korszak": a baba egyszer csak mindenre nemet mond. Nem kell, nem szabad komolyan venni, mert az esetek nagyobb részében válasza nem céltudatos, csak gyakorolja a hangját és örül neki. Lehet, hogy az "Éhes vagy?" kérdésre, azt mondja, hogy "nem", és rázza a fejét, de könnyen lehet, hogy mégiscsak enni szeretne. Előfordul, hogy kisebb-nagyobb dührohamot kap, ha valami nem az elképzelései szerint történik. Egyre jobban unja a járókát is.
Javasolt ellenőrizni (15 hónapos korban):

  • egyszerű utasítást gesztus nélkül megért
  • akaratát hangadással, mutogatással kifejezi
  • papát, mamát jelentéssel használja
  • 3-5 szót mond
  • játékot funkció szerint használ (pl. autót tologat, babát ringat)
  • a közös játékot élvezi (pl. labda gurítása)
  • kanállal önállóan próbálkozik, vizespohárból önállóan iszik
  • 2 tárgyat egymásra helyez
  • önállóan jár, lépcsőn fel és lemászik

 

16-18. hónap

A gyermek már egyre ügyesebben közlekedik a lépcsőn is, mire másfél éves lesz, kis segítséggel gond nélkül fellépked rajta. Felfelé mindig könnyen megy, de lefelé csak segítséggel képes haladni, ezért vigyázni kell rá. Minden bútorra és megmászható dologra fel tud mászni. Próbálja elrúgni és gurítani a labdát, forog, zenére táncol. Szaladni még nem tud, de egyre gyorsabban szedegeti a lábait, és nagyon élvezi a kergetőzést. 18 hónaposan néhány lépést hátrafelé is megtesz. Érzelmi, hangulati eseményekre jól reagál, ringatja, etetni és fürdetni próbálja a babáját. Segítőkész és együtt érző: ha látja, hogy valaki szomorú, vigasztalni próbálja. Szereti csoportokba rendezgetni a játékait. A különböző műszaki cikkeken, játékokon csavargatja és nyomogatja a gombokat, és megtanulja fel- és lekapcsolni a villanyt. A könyvekben már nem csak a képek, hanem a versikék és a mondókák is érdeklik. Nagyjából kettő-öt sor terjedelemig tud figyelni. A dalokat próbálja hallás után dúdolni. Akárhányszor is képes ugyanazt a könyvet végiglapozni. Az egyszerűbb ruhadarabokat megpróbálja egyedül levenni. A gyerekek szókincsében – ahogy egyéb területeken is -nagyon nagy lehet a különbség. Meg kell jegyezni, hogy a nemek közötti különbségek is jellemzőek. A lányok sokszor néhány dolgot előbb csinálnak, mozgékonyabbak. Másfél éves korukra átlagosan nyolc szót ismernek, de vannak olyanok is, akik akár 40 szót is használnak, esetleg két szót egymás mellett ("baba ül", "anya baba", "baba hamm"). A napközbeni kétszeri alvás már nem mindig szükséges, de az éjszakai önmagában kevés. Ilyenkor érdemes nagyobb hangsúlyt helyezni új napirend kialakítására. Ebéd után – 1/2 1-1 óra körül – tanácsos letenni aludni a kicsit. Tevékenységek rögzülnek, például másfél évesen segít autót mosni, majd két éves kora körül a kisautót megmossa a poharából, ha vizet talál benne. Határozott jelei lehetnek a féltékenységnek is. Ha a testvéreivel foglalkoznak, odajön ő is, igényli a simogatást, játékot, törődést. Ha nem sikerül magára vonnia a figyelmet, dühös sírásba kezd, vagy más módon próbálja kikövetelni a törődést; üt, tiltott dolgokat csinál. Eljátszik a másik gyermek mellett, de még nem vele. Javasolt ellenőrizni (18 hónapos korban):

  • az egyszerű kéréseket jól érti, szívesen végrehajtja
  • képeskönyvben néhány képet kérésre megmutat
  • 8-10 szót, szókezdeményt mond
  • sikerére büszke
  • babát altat, etet
  • felnőtt tevékenységét utánozza (pl. söprés)
  • egyszerű ruhadarabját leveszi
  • firkál

 

19-21. hónap

Totyogó vagy már szaladó, azaz megtanul futni, bár még nem tökéletesen. Magától felmegy a lépcsőn, de lefelé még segítségre van szüksége. Egyedül megmossa és megtörli a kezét, szinte teljesen egyedül vetkőzik, bár a gombokkal még nem boldogul. Megpróbál segíteni a házimunkában: porszívózik, söpör, tereget. A játékában megjelenik az utánzás: ír, főz, vasal. Egyre jobban érdekli a többi gyerek, szívesen van a közelükben, már képes játszani velük, de még osztozkodni nem tud. Kezdi felismerni, ha valami eltér a szabályostól, például, ha a rajzon a babának nincs feje. Ezzel egy időben saját szokásokat alakít ki. Ragaszkodik például ahhoz, hogy mindig ugyanabból a bögréből kapja a tejet, hogy mindig ugyanazon a párnán aludjon, stb.. Fontos a rendszeres napirend kialakítása, lehetőleg ugyanabban az időben legyen az étkezés, a séta, a játék, a fürdés. Nem kell hozzá mereven ragaszkodni, de legyen állandóság a napjaiban; ez biztonságot ad neki. Aránylag hosszabb ideig eljátszik egyedül vagy más családtaggal. Kialakul kezdetleges időérzéke, de még nem érzékeli az időtartamot. Ezért, amikor nem a szülővel van, a fél napot ugyanolyan hosszúnak érzi, mintha 2-3 napra bíznánk másra. Sok kisgyerek agresszív lesz ebben az időszakban: üt, csíp, harap, rugdalózik. Minden harag nélkül le kell csillapítani, és elmagyarázni, hogy ez nem helyes, mert a másiknak fájdalmas lehet. Ebben az időszakban támad föl a gyermek érdeklődése a nemi szerve iránt, és szívesen játszik vele. Nem szabad dühösnek lenni emiatt, de minden esetben célszerű valamiféle egyéb tevékenység irányába terelni az érdeklődését. Amennyiben nyilvános helyen csinálja meg kell próbálni, megértetni vele, hogy ez semmiképpen sem mások szeme elé való.

22-24. hónap

Egyedül megy föl és le a lépcsőn, de a fokokra még egyesével lép, mindkét lábával megáll az egyiken, és csak azután lép a következőre. El tudja rúgni a labdát anélkül, hogy elesne, azaz fél lábbal is biztonságosan áll a földön. Mire két éves lesz, már több szóból álló mondatokat mond, és két-hárommondatos párbeszédeket folytathat. Rövid mondókákat és dalokat is megjegyez. Rengeteget beszél, és a felét már meg is lehet érteni, de sok még a halandzsa. Szavakkal is jelzi, mit akar, vagy mit szeretne. Néhány színt már megnevez, és akár háromig is elszámol. A bonyolultabb utasításokat is megérti, de a tiltások nagy része még nem rögződik. Mindent újra megpróbál, amit egyébként nem lenne szabad, teszteli, hol van a határ. Utánoz, szerepet játszik, például postást, boltost, stb.. Érdekli, mit hozott a postás, miért olvasnak a felnőttek, ő is lapozza az újságot. Elkezdődik a "miért-korszak". Kérdések végtelen áradata indul, amire mindig felelni kell, bármilyen fárasztó. Mindig korának megfelelő szinten, de logikusan kell válaszolni. Már felismeri, hogy ki lány és ki fiú, de saját magát még nem sorolja be egyik csoportba sem. Ezekben a hónapokban kezd egyértelműen kiderülni, hogy a gyermek jobb- vagy balkezes. Szívesen firkálgat és festeget az ujjával. Az egyszerű kirakós feladatokat, amikor egyszerű formákat kell a helyükre illeszteni, már meg tudja oldani. A korábbi magatehetetlen babából ekkorra igazi, önálló kis családtag válik. Kezdődik a nappali szobatisztaság időszaka, de az átlaghoz képest itt is nagy eltérések lehetnek egy-egy kisdednél. A nyári időszak mindig könnyebb ilyen szempontból, mert alig kell kisnadrágon kívül hordani valamit, és rögtön észrevehető a pisilés, kakilás szándéka. Lassan el kell hagyni a rácsos ágyat is. Nagyon sok gyermek ilyen idősen már bármikor ki tud mászni belőle. Megváltozik a viselkedése. Az egyik percben hozzábújik a felnőtthöz, babusgatást szeretne, aztán esetleg ellöki, és "csak azért is" egyedül akar mindent, megcsinálni. Rengeteg energiája van, állandóan megy valahová. Kétéves kor körül a gyermek már valóban egyre inkább szeretne új helyeket és új embereket látni, és egyre jobban igényli kortársai társaságát. Tekintélyét érvényesíti, akaratát ráerőlteti a másikra. Erős érzelmi kitörései lehetnek. Megjelenhet a sötétségtől és más, olykor irracionális (képzelt) dolgoktól, például különböző szörnyektől való félelem is. Ez utóbbiak kialakulásában nem elhanyagolható a képeskönyvek, filmek gyakorta kifejezetten ijesztő, brutális képi világa sem. Nem ér semmit, ha megpróbálják elmagyarázni neki, hogy félelmei alaptalanok, mint ahogy az sem használ, ha sötétben hagyják, csak hogy belássa, hogy nincs mitől félnie. Ha fél a sötéttől, érdemes nála égve hagyni egy kislámpát, szörnyek ellen pedig közösen össze lehet fogni (pl. "Apa erősebb, mint a szörnyek!"), és az sem katasztrófa, ha néha megengedik, hogy a szülő ágyában aludjon, vagy ha a kiságyát ideiglenesen a szülői hálóba költöztetik. Nem lehet eléggé hangsúlyozni a megelőzés fontosságát, azaz, hogy a szülő semmiképpen ne engedje a felügyelet nélküli, "gyermek pásztor" szerepű tévézést, videózást. Az utóbbi évtizedek tudományos kutatásai alapján állítható, hogy a materialista világnézet nem ad megnyugtató magyarázatot és segítséget a gyermekek ezen problémáira. Azok a családok, ahol a kiegyensúlyozott, meggyőződéses hit a hétköznapoknak része, és a spiritualitást megfelelően kezelik, könnyebben birkóznak meg ezekkel a kihívásokkal.

22-24. hónap

Egyedül megy föl és le a lépcsőn, de a fokokra még egyesével lép, azaz előbb mindkét lábával megáll az egyiken, és csak azután lép a következőre. El tudja rúgni a labdát, és nem esik el. Mire két éves lesz, már több szóból álló mondatokat mond, és két-hárommondatos párbeszédeket folytathat. Rövid mondókákat és dalokat is megjegyez. Rengeteget beszél és a felét már meg is, lehet érteni, de sok a halandzsa. Szavakkal is jelzi, mit akar, vagy mit szeretne. Néhány színt már megnevez, és akár háromig is elszámol. A bonyolultabb utasításokat is megérti, de a tiltások nagy része még nem rögződik. Mindent újra megpróbál, amit egyébként nem lenne szabad, teszteli, hol van a határ. Elkezdődik a "miért?" korszak. Kérdések végtelen áradata indul, amire mindig felelni kell, bármilyen fárasztó. Mindig korának megfelelő szinten, de logikusan válaszoljunk. Már felismeri, hogy ki lány és ki fiú, de saját magát még nem sorolja be egyik csoportba sem. Ezekben a hónapokban kezd egyértelműen kiderülni, hogy a gyerek jobb- vagy balkezes lesz-e. Szívesen firkálgat és festeget az ujjával. Az egyszerű kirakós feladatokat, amikor egyszerű formákat kell a helyükre illeszteni, már meg tudja oldani. Lassan kisgyermek alakul a totyogó csecsemőből. Kezdődik a nappali szobatisztaság időszaka, de igen széles az egyéni variáció. A nyári időszak mindig könnyebb ilyen szempontból, mert alig kell kisnadrágon kívül hordani valamit, és rögtön észrevehető a pisilés, kakilás szándéka. Lassan el kell hagyni a rácsos ágyat is. Nagyon sok gyerek ilyenkor már bármikor ki tud mászni belőle. Megváltozik a viselkedése. Az egyik percben hozzád bújik, babusgatást szeretne, aztán esetleg ellök, és "csak azért is" egyedül akar mindent megcsinálni. Rengeteg energiája van, állandóan megy valahová. Két éves kor körül a baba már valóban egyre inkább szeretne új helyeket és új embereket látni, és egyre jobban igényli más gyerekek társaságát. Megjelenhet a sötétségtől való félelem és a más, irracionális (képzelt) dolgoktól, pl. szörnyektől való félelem is. Ha racionálisan megpróbálod elmagyarázni, hogy a félelmei alaptalanok, nem ér semmit, mint ahogy az sem használ, ha sötétben hagyod, csak hogy belássa, hogy nincs mitől félnie. Ha fél a sötéttől, érdemes nála égve hagyni egy kislámpát, szörnyek ellen pedig lehet közösen "ellenvarázslatot" csinálni "szörnyűzőket" kitalálni, a szörnyeket ezzel kinevetni. Az sem katasztrófa, ha néha megengedjük, hogy a szülő ágyában aludjon, vagy ha a kiságyát ideiglenesen a szülői hálóba költöztetjük. Javasolt ellenőrizni (2 éves korban):

  • kb. 50 szót használ, szavakat kezd kapcsolni
  • "Mi ez?", "Mi az?" kérdéseket tesz föl
  • akaratát érvényesíti
  • összerakós játékot összeilleszt
  • önállóan, tisztán eszik
  • kialakulóban van a szobatisztaság
  • firkálásnál a lap szélét betartja
  • jól fut
  • lépcsőn kapaszkodva, mellélépéssel megy
  • páros lábbal ugrál

 

25-27. hónap

A gyermek már egyenesen, stabilan jár, ugrál, elrúgja és dobja a labdát. Tud fogat, arcot és kezet mosni. (A rendes fogmosást még azért korai lenne teljesen a pici szakértelmére bízni. Az alapos fogmosás segítése a szülő feladata!) Egyedül vetkőzik. A könyvben már egyesével lapoz, és kis tárgyakkal is ügyesen bánik. Boldogan segít, takarít, odahozza, amit kérünk tőle, terít. Ha rajzol, már nem egyszerűen firkál, hanem egyenes vonalakat húz. Vannak gyermekek, akiknek a rajza már hasonlít arra, aminek készült. Az átlagos gyermeknek körülbelül ötven szóból áll a szókincse, és két-három szóból álló mondatokat mond. A gyerek külsőleg is változik, babás arányai helyett vékonyabb testalkatú lesz, feje a testhez képest már nem olyan nagy. Ezzel párhuzamosan a súlyához képest kevesebb kalória is elég neki. Míg eddig több zsiradékra volt szüksége, mint egy nagyobb gyermeknek vagy egy felnőttnek, mostantól ez a szükséglet csökken. Mozgásigénye óriási, mindig kell időt szánni rá, hogy kiugrálja, kirohangálja magát. Ugyanakkor kevesebbet alszik: a többségnek 9-13 órai alvásra van szüksége éjszaka és egy rövid ebéd utáni szunyókálásra napközben.

28-30. hónap

A gyermek tud már lábujjhegyen állni, fel- és leugrani a tárgyakról. Fél lábon egyensúlyozni általában még nem sikerül neki, de próbálkozik. Az egyszerű guruló kisautót vagy biciklit már ügyesen hajtja a lábával. Felveszi a ruháit, rajzol, és gyurmából figurákat próbál formálni. Kockáiból igazi tornyokat épít. Képes gyöngyöt fűzni, és ha nem túl szoros a gomblyuk, be tudja gombolni a gombokat. Meg tudja nevezni a testrészeit. Elkezdi helyesen használni az "én" és a "te" személyes névmásokat. Lassacskán kinő a hiszti-korszakból. Egyre hosszabb ideig tud egy dologra figyelni, és képes várni. Ha valamit megtiltanak neki, érdemes megmagyarázni, hogy miért. Igaz, ezt most még nem érti meg mindig teljesen, de hosszú távon megtérül a magyarázat: megszokja, hogy nem kap értelmetlen parancsokat. Nappal általában már sikerül szobatisztának, székelési inger esetén pedig szinte sosem fordul elő baleset.

31-33. hónap

A gyermek már váltott lábbal megy a lépcsőn, és képes fél lábon egyensúlyozni. Elkezdi helyesen használni a ragokat, és más-más módon beszél egy gyermekhez és egy felnőtthöz. Rengeteget kérdez. El tudja mondani, hogy a tárgyak mire valók. Kezdi megérteni a múlt és jövő fogalmát, a "volt" és a "lesz" szavak jelentését, esetleg el tudja mesélni, hogy mi történt vele. Most már tudja, hogy mit szabad és mit nem, és azonnal szóvá teszi, ha valaki "rosszalkodik". Persze, ez még nem jelenti azt, hogy ő maga mindig betartja az ismert szabályokat. A fantázia és a valóság között még nem tud világos különbséget tenni, történeteiben a vágyait vagy kívánságait valóságként meséli el. Egyre jobban érdeklődik mások iránt. Észreveszi, ha valaki haragszik, örül vagy mérges, és megpróbálja megérteni az okát. Ezzel egy időben könnyebben együttműködik másokkal, és esetleg hajlandó odaadni a játékait.

34-36. hónap

A gyermek már egyformán jól tud futni, ugrani, forogni, szökdelni. Ügyesen kerekezik triciklin, a hintán hajtja magát. Az öltözködéshez nincs szüksége segítségre, bár lehet, hogy lassan készül el. A cipőjét még nem tudja befűzni, de a tépőzárral már elboldogul. Egyre hosszabb ideig tud egy dologra figyelni. A képei már felismerhetőek, ügyesen színez, de például kört rajzolni még nem tud. Elkezd szerepjátékokat játszani – orvosost, boltost, papás-mamást, mozit, stb. -, és ha egyedül van, gyakran képzeletbeli játszótársakat talál ki magának. Most már tudja, hogy ő fiú vagy lány, és ezzel egy időben feltámad az érdeklődése a másik nem iránt. A "doktor bácsis" játék ebben a korban nagyon gyakori; a gyermekek szívesen játszanak egymás testével. Vizsgálgatják, tapogatják egymást, meglesik egymást pisilés közben, egyszóval játékaik némiképp szexuális színezetet öltenek. Sosem szabad haragudni rájuk ezért, ez éppen olyan fejlődési korszak, mint a többi. Idővel ez az érdeklődés csökken. Két-háromszáz szót mond, tudatosan használja a nyelvet, érdeklik az új szavak. "És" kötőszóval kapcsolja a szavakat, mondatai egyre több szóból állnak. Verset mond, mesélni tud képekről, és a mesékből visszaad részleteket is. Önzetlenebb a kapcsolata a többi gyermekkel, együtt érző, adakozó.

Javasolt ellenőrizni (3 éves korban):

  • jól ragozva, mondatokban beszél
  • háromig megszámol dolgokat
  • a személyes névmásokat jól használja
  • szerepjátékokat és/vagy konstrukciós játékokat (pl. boltos) játszik
  • vigasztal, segítséget kér
  • kialakult a nappali szobatisztaság
  • rajzát megnevezi, fej-láb emberalakot rajzol
  • triciklit hajt
  • fél lábon néhány másodpercig megáll

 

Forrás: babaszoba.hu